torsdag 29 december 2011

Uppföljning och tankar inför det nya året

Det är bara ett par dagar kvar på året och det innebär även att mitt shoppinguppehåll även upphör.

Jag och familjen var inne på mellandagsrea i dagarna och trots att jag gick in i affärerna och botaniserade bland kläderna och prylarna kände jag inget särskilt behov att ge vika för frestelserna.

Jag har egentligen bra lust att förlänga uppehållet, det finns så många som shoppar tillräckligt så det räcker för mig med. Dock kommer jag inte förlänga det som ett förbud utan mer som en uppmaning till mig själv att vara återhållsam och genomtänkt med shoppingen och då tänker jag främst på kläder men även heminredning och andra grejer.

När jag handlar framöver tänker jag fundera över detta:
- kan jag hitta motsvarande på 2nd hand?
- behöver jag detta plagget?
- är saken i fråga schysst producerad?
- är det bra kvalitet?
- kommer jag använda plagget mycket?

Jag kommer säkert handla mycket ändå, så pass självinsikt har jag, men jag vill se detta lite som mitt nyårslöfte.

Att försöka skapa och upprätthålla ett mer medvetet konsumentbeteende. Är du med?

Annars hade jag tänkt softa rätt så mycket nästa år. Hur låter det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...