söndag 9 oktober 2011

Rönnbärskrans till dörren


Jag gillar hösten mycket och en del av det vackra med hösten är alla rönnbär. Det finns så mycket av dem så jag bestämde mig för att binda en krans av dem. Och jag använde bara sånt jag hade hemma. Perfekt när man kommer på något man vill göra direkt utan att behöva köpa massor med grejer.

Jag plockade ett gäng rönnbär och lät dem sitta kvar i sina klasar. Stommen gjorde jag av två ihoprullade tidningar som jag tejpade ihop. Runt dem lindade jag plastfolie, men det går lika bra med alluminiumfolie. Det viktiga är att det blir en skyddande yta så inte tidningspappret förstörs. När stommen är färdig kan man böja till den lite så den får de rätta proportionerna.

Sedan tar man och fäster rönnbären med något. Jag använde björntråd, men det går lika bra med ståltråd eller vanlig sytråd. Var frikostig med röddbären och satsa på att få framsidan tät och fin. Baksidans rönnbär kommer ändå falla av till stor del och dessutom ligga dold när kransen hänger på dörren så där är det inte lika noga att det blir tätt.


När man har täckt hela kransen med rönnbär kan man spraya på lite vanlig hårspray för att bären ska se fina ut längre. Sedan är egentligen kransen färdig men jag har piffat till min lite extra. Jag lindade ett band runt som jag även använder som hänganordning och jag limmade på lite kastanjer med limpistol och fäste lite ris som dekoration.




Den blev fin tycker jag. Det tog inte så farligt lång tid och den håller sig förhoppningsvis länge. Men sedan är det ju bara att göra en ny krans av det som finns ute för stunden då. De enda jag köpt specifikt till kransen var det grå bandet och det gav jag fem kronor för på 2nd hand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...