lördag 17 mars 2012

Fina röda ting...

Jag har hittat rolig bloggutmaning hos fina Erry. Den handlar om att man ska visa upp det man har hemma som är rött. Jag älskar rött, både i hemmet och på kläder, men det är svårt att få till det ändå. Därför har vi faktiskt ganska sparsamt med rött hemma...förutom i köket. Där är det rött året om. Somrigt rött som även funkar vid jul. Så här ser mina röda favoriter ut:

Min Bengaliservis från Rörstrand har röd dekor. Den har jag ärvt från min pappas faster.

Detta tavelmotiv har jag gjort själv av lite tidningspapper och sax.

Barnens duplolego ligger i denna barnresväska som min pappa hittat på loppis. För ett tag sedan hittade jag en till likadan på en annan loppis. Superbra leksaksförvaring för oss som har barn...

Hillevi sover i en röd spjälsäng som jag sov i när jag var liten. Det fina överkastet har min svägerska Karin gjort.

I Milles rum återfinns lite rött på en prylhylla. Bland annat en gammal sparelefant och en dockvagn.

I köket står vår röda kaffemaskin tillsammans med vår dialogtelefon. En randig mugg får fungera som kruka och under överdraget jag sytt av en gammal vaxduk finns vår bakmaskin.

Vår kökslampa har jag hittat på tradera. Den gillar vi skarpt. Gardinen har jag sytt av en tygbit jag hittat på second hand och kaffelampan lyser fint röd när den är tänd. Den köpte jag på IKEA någon gång förra seklet till mitt tonårsrum.

Kökssoffan har jag fått efter min mormor. Då var den grön, men vi målade den svart och klädde dynan i rött. Kuddarna har jag sytt och filten med mormorsrutor har Kristians mormorsmor virkat. Så det är minsann en riktig mormorsfilt...

Så där. Nu vet ni lite mer om mitt lilla röda...

3 kommentarer:

  1. Så fint! Härligt med rött! Den färgen gör mig extra glad!

    SvaraRadera
  2. Åh så fint. Blev kär i kopparna och mormorsrutfilten. Sen har jag alltid varit svag för rött.

    SvaraRadera
  3. Jättefina röda ting hos dig! Mormorsrutefilten är underbar! Nu har jag äntligen länkat till ditt inlägg, det tog lite tid eftersom jag inte hunnit sitta vid datorn på flera dagar.

    Fin blogg du har förresten! Kul att hitta nya "bekantskaper" genom såna här utmaningar!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...