tisdag 20 december 2011

inspiration och miljö

Pakethögen hemma hos oss är stor i år. Jag mår emellanåt ganska dåligt över att vi köpt så mycket grejer när det ser ut som det gör i omvärlden. Den enorma summa som vi alla konsumerar för kan man göra så mycket annat för. Jag har redan tipsat om denna blogg men vill gärna igen uppnana dig att följa adventskalendern på Naturskyddsföreningens blogg.

I vår familj lägger vi också mycket pengar på julklappar men vi försöker bli bättre på att köpa schyssta julklappar. I år är åtminstone hälften av klapparna faírtrade, ekologiska eller köpta begagnat. Vi försöker ta små steg framåt, sakta men säkert. Jag älskar att ge bort presenter men jag vill inte göra det på bekostnad av någon annan.

Något jag däremot gärna tar i med är dekorationerna på paket. Band, garn, små figurer, julgranskulor och pepparkaksformar blir superfina att ha på paketen. Så här i juletider hittar man jättemycket användbart krimskrams för en billig peng på 2nd hand. Tygbanden och smågrejerna går ju också att återanvända, man behöver inte slänga dem när paketet är öppnat. Spara i en ask till nästa år. Som bas är det snyggaste och mest miljövänliga att använda snyggt tidningspapper eller vanligt brunt presentpapper, men jag använder annat presentpapper också.

Jag och några kompisar träffades och slog in paket och åt julgodis en kväll förra veckan. Det var urmysigt och dessutom inspirerades man av varandras inslagningar och lånader grejer av varandra. Här är lite av resultatet:


Gamla pepparkaksformar gör sig fina på paket tillsammans med lite tygband. två kronor styck betalade jag för formarna på Hjulet.


Kanel är fint på paketen och doftar gott dessutom...




Ibland är en kavalkad av fina band nog. (Wawa är Milles smeknamn på Hillevi)




Mattrasor är underskattade som dekoration. På 2nd hand brukar de finnas i massor och billigt.


Gamla spetsar hittar man också ofta på 2nd hand. De blir fina juletiketter. Här på ett paket från Hillevi till Kristian.


Det här paketet har Mille komponerat. Den största julgranskulan skulle det va!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...