onsdag 18 januari 2012

Dagens måltid

På onsdagar är vi på öppna förskolan på förmiddagen och därför sover inte Hillevi förrän vi kommer hem. Det innebär att jag och Mille kan äta själva i lugn och ro.

Idag blev det ugnsstekt laxfilé med matkorn och kall senapssås. Matkorn är ett bra alternativ till ris, couscous och bulgur. Vi älskar att äts dessa tillbehör hemma så det är gott med lite variation. Inte svårt att tillaga heller. Måtta upp både vatten och korn och koka upp och låta puttra en stund.

Den goda senapssåsen gjorde jag på en stor klick gräddfil med en liten klick majonäs som bas. Sedan hade jag i en tesked grov och stark senap och lite persilja. Jag hade tänkt ha dill i men det hade jag inte hemma och det gick lika bra med persilja.

Jag använde en senap som vi i julas fick av en kompis, som gjort den själv. Supergod, men det går ju så klart bra med vilken senap som helst.

Sedan barnen kom saltar vi nästan bara maten i efterhand. Jag tycker det är jättegott med salt men numera äter jag mycket lite tillsatt salt. Sedan vill vi inte lära barnen att salta för mycket. Maten kan man ju få så god med andra kryddor och smaker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...