fredag 29 april 2011

Klädrensning!


När jag under graviditeten blev för stor för mina kläder packade jag undan några av dem tills vidare i förrådet. Nu, när midjan kommit tillbaka, går jag igenom och ser vilka som kvalificerar sig för att återvända in i garderoben.

Jag är tyvärr inte skoningslös när jag rensar, men i stort finns det några bra saker att ta fasta på:

- Det du inte använt på ett år ska bort. (undantag gäller finkläder. Om man dessutom som jag varit gravid under det senaste året kan man ta denna regel med en nypa salt)
- Om du tvekar mycket över ett plagg är sannolikheten stor att du inte kommer använda det. Du kommer i stället använda dina favoriter. (Dock har jag själv svårt att släppa vissa plagg, men det är som att dra bort ett plåster. Man bara gör det och innan man vet ordet av har man glömt plagget...)
- Vill du ändå inte rensa ut kläderna då du är tveksam kan du magasinera dem i förrådet ett halvår. Ta sedan fram dem och gör en ny bedömning. Har du inte saknat plaggen förlorar de rätten till din garderob.
- Försök visualisera hur du kommer bära kläderna. Kan du inte det naturligt borde du lämna ifrån dig plagget.
- Var lagom realistisk. Är kläderna allt för stora eller små är det bäst att kassera. De tar bara upp onödigt utrymme.

Kläderna du inte vill ha längre lämnar du till någon second-hand-butik eller klädinsamling. Eller varför inte anordna en klädbytardag med dina vänner?

Gissa vilken hög på bilden som skall behållas respektive lämnas bort?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...