torsdag 15 september 2011

Mumsig smörgåstårta


Jag hade brudarna här på tjejmiddag i helgen. Då ville jag så klart bjuda på något gott. För andra gången i mitt liv gjorde jag en smörgåstårta. Under min uppväxt, varje gång vi hade kalas, brukade min mormor "slänga ihop" en smörgåstårta. Hon gjorde några olika sorter och en av dem är denna räksmörgåstårtan. Den består av tre lager och garnering. Som bottnar har jag använt brödkakor som jag skurit på tvären. Jag har inte ett exakt recept utan har gjort den ur minnet och så här gjorde jag:

I första lagret hade jag tonfisk. Det köper man på konservburk och blandar upp med lite lättcreme fraice för att det ska bli lite mer krämigt.


I andra lagret hade jag kokta ägg som jag mosat tillsammans med mjölk. Låter konstigt kanske, men det var så mormor gjorde det och gott är det minsann.

I tredje lagret hade jag en en blandning av creme fraice och ishavsrom.

På toppen av tårtan bredde jag på ett ganska tjockt lager bestående av 3/4 philadelfiaost och 1/4 lättcreme fraice


Som garnering hade jag sallad, skivade kokta ägg, tomat, gurka och givetvis massor med handskalade räkor. Garnera som du känner men så här gjorde jag! Man kan även slänga på lite persilja och ishavsrom om man fick något över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...