lördag 25 juni 2011

Midsommar!


Midsommarafton blev en riktigt härlig dag med mycket god mat, fina blommor och trevligt sällskap. Nu över midsommar har vi haft besök av min svåger med familj från Finspång och det har varit fasligt trevligt. Mille har lekt med sina kusiner och Hillevi har haft gott om barnvakter som har velat ta hand om henne.


Vi började på förmiddagen med att gå ut för att plocka blommor till bordet och till midsommarkransar. Det blev till att plocka ett ordentligt fång med blommor för att det skulle räcka till kransar åt Mille, Hillevi och deras två kusiner.


Tyvärr var det bara Hillevi som ville ha sin krans på sig av mina barn. Jag försökte flera gånger att få åtminståne ett kort med Mille och hans krans, men det gick icke. Hillevi blev väldigt söt i sin krans i alla fall


Midsommarmat är absolut något av en favorit hos mig. Mina föräldrar anslöt och vi åt mycket gott. Min pappa hade med sig hemmagravad lax och hemmagjord gravlaxsås. Den är enkel att blanda själv. rör noggrannt ihop 3 msk senap, 1 msk socker och 1 msk vinäger. Häll sedan under omrörning i 1 dl olja. Avsluta med att klippa i massor av dill. Klart!


Färskpotatis och sill stod givetvis också på bordet. Jag lärde mig äta sill för bara ett par år sedan, men nu äter jag sill med god aptit. I alla fall med rätt tillbehör.


Gräslök är också något man förknippar med midsommar. Den serverades i en av våra bordsplaceringstallrikar, som vi åt förrätt ur på vårt bröllop. Det här ser ut att ha varit min...


På kvällen åkte vi ut till några kompisar på landet och fortsatte firandet med tjugo andra vuxna plus barn. Vi grillade, åt jordgubbar och hade femkamp. Tyvärr vann inte mitt lag, men det var kul ändå. Den klassiska spiktävlingen från "Mästarnas mästare" var med iår.


Och Milles krans? Den fick mest ligga för sig själv. Bättre lycka förra året och kanske nästa år...

1 kommentar:

  1. Det kommer fler tillfällen att bära kransar! :)
    Tack för din trevliga hälsning hos mig.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...